Ga naar hoofdinhoud

Wordt jouw verhaal door het gehele bedrijf gedeeld?


Categorie: Concreet

Je werkdag begint. Je zit aan je bureau. Je start je computer en onder het genot van een kopje koffie of beker thee open je je mailbox. 25 binnengekomen e-mails vragen om een reactie. Bedenk jij op dat moment welk verhaal je gaat vertellen?

Ja.

Je beantwoord elke afzonderlijke mail. En/of je stelt een wedervraag. Dat is wat je doet. Je denkt na over het antwoord dat je geeft of over de vraag die je stelt. Je denkt na over hoe je het antwoord of de vraag formuleert. En je denkt na of de spelling klopt.

Dat is toch wat het is? Ja, dat is in de basis wat het is. Alleen jij bent de ondernemer. Het is jouw bedrijf. Jij weet zelf heel goed wat je wilt. Hoe je het wilt. En waarom je zaken in je bedrijf zo wilt laten lopen, zoals jij vindt dat het moet lopen. Jij bent de kern van het DNA van jouw bedrijf.

Vraag je je wel eens af of jouw medewerkers bij het beantwoorden van de mails het verhaal van jouw bedrijf goed verwoorden?

Ja? En gebruiken zij de tone of voice in de mail waarvan jij vindt dat deze overeenkomt met hoe je je bedrijf wilt profileren? Dan heb je het goed gedaan.

Komt het niet overeen? Dan is er werk aan de winkel.

Al lijkt het een klein onderdeel van jouw bedrijfspresentatie, ook het beantwoorden van de mail moet overeenkomen met het DNA van jouw bedrijf. De tone of voice moet gelijk zijn. De formulering moet gelijk zijn. De aanhef moet gelijk zijn. Kies je voor je of kies je voor u?

Het lijkt misschien een futiliteit, maar denk je eens in wat er gebeurd als jouw medewerkers niet een eensluidend verhaal van jouw bedrijf vertellen. Welke verwarring treed er op bij jouw klanten? Wie en wat moeten ze geloven in en over jouw bedrijf? Wat wordt het beeld dat zij vormen van jouw bedrijf?

De klant raakt verdwaald. Als klanten geen duidelijk beeld krijgen en zij moeten nadenken over wie je bent wat je doet en waarom je doet wat je doet, haken ze af!

Jij als directeur-eigenaar moet het verhaal van jouw bedrijf eensluidend laten vertellen.

Dat begint bij het vinden van de woorden die passen bij het DNA van jouw bedrijf. Vervolgens zet je deze woorden om in beeld. Je doet dit niet alleen, maar met jouw team. Zo krijg je overeenstemming en geef je houvast aan je medewerkers en houvast aan jouw klanten. Je zult zien dat dat echt zijn vruchten afwerpt.

Is het DNA van jouw bedrijf niet goed vastgelegd? Vind je het lastig om deze kernwoorden boven water te krijgen? Heb je wel woorden gevonden, maar geven deze woorden net niet weer wat jij wilt? Je kunt mij een MAIL sturen voor een telefonische sessie. Deze eerste sessie is gratis. Ik geef er deze maand weer 3 weg. Laat je wat van je horen?

Back To Top