Ga naar hoofdinhoud

Moet jouw bedrijf zichtbaar zijn op social media?


Categorie: Concreet

Als ik aan een ondernemer vraag wat zij aan social media doen, vertellen zij trots over de aanwezigheid op facebook. En dat instagram het beter doet op dit moment. Dat klinkt mooi en nieuwsgierig geworden, vraag ik verder.

Waarom ben je aanwezig op facebook. En waarin doet instagram het beter dan facebook? Op de eerste vraag volgt het antwoord: ,,Nou dan zien mijn klanten mijn bedrijf”. En op de 2e vraag krijg ik het antwoord: ,,We hebben zoveel meer likes op onze berichten dan op facebook”.

Als dit zo wordt ervaren is dat prima. Maar de hamvraag is wat levert het op? En daar blijft het antwoord vaak verschuldigd.

Je staat er niet bij stil dat de volgende verborgen kosten gemaakt worden om een bericht te kunnen plaatsen:

  1. tijd in het bedenken van een bericht
  2. tijd in het schrijven van de tekst
  3. tijd in het maken van een foto
  4. tijd in het daadwerkelijk plaatsen van het bericht
  5. tijd in het nakijken van het aantal likes.

En dat een aantal keer per week. Hoeveel kosten maak jij eigenlijk?

Ook onderstaand advies kost tijd (lees: geld), maar het levert je ook tijd (lees: geld) op.

Start met het maken van een analyse. De volgende punten onderzoek je:

  1. Stel eerst vast in welke fase jouw bedrijf nu zit met jullie social media activiteiten. Bovenstaand model (bron: Solis 2013) geeft je houvast in welke fase jouw bedrijf zit.
    • planning = jouw bedrijf lurkt wat (90% lurkt), kijkt en luistert, jouw bedrijf is niet actief
    • jouw bedrijf is aanwezig, zichtbaar
    • jouw bedrijf is betrokken, gaat de dialoog aan
    • binnen jouw bedrijf heb je een kernteam geformaliseerd en zijn er richtlijnen en steunt de directie deze activiteit. (als je vanuit de top niemand hebt die meewilt, dan kun je het vergeten).
    • in jouw bedrijf is social media een strategisch onderdeel.
    • jouw bedrijf verdient geld door het toepassen van social media.
  2. Stel een doel vast dat je wilt bereiken met social media. Ook bovenstaand model (bron: Solis 2013) geeft je hier houvast naar welke fase jij wilt dat jouw bedrijf met social media groeit. Voortschrijdende inzichten zorgen voor bijstelling van je doel.
  3. Omschrijf de doelgroepen van jouw bedrijf. (indeling van de potentiele kopers). En zoek uit of zij zich bevinden op de social media kanalen waarop jouw bedrijf nu aanwezig is? Dat kun je simpel doen door op de verschillende kanalen gebruik te maken van de advertentie functie. Je maakt geen advertentie, maar je vult de gegevens in die passen bij jouw doelgroep. Daaruit volgt een indicatie hoeveel mensen er actief zijn op het specifieke medium.
  4. Benoem de trends & ontwikkelingen op het gebied van social media. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de invloed van de nieuwe wet per 25 mei gdpr. De gang van zaken omtrent facebook.
  5. Maak jouw concurrenten zichtbaar voor jouw bedrijf. Kijk eens wat zij doen op de social kanalen en wat niet!
  6. Stel een swot samen van de in punt 1 t/m 5 opgedane kennis.

Dit is een eerste stap. En de basis om de tijd en energie die nu in social media wordt gestoken, ook daadwerkelijk iets te laten opleveren. Wanneer je dit concreet hebt, lees je in mijn volgende blog over de volgende stap.

_Vind je het lastig om social media onderbouwd in jouw bedrijf in te zetten? Heb je wel verschillende accounts op social media, maar brengt het niet dat resultaat dat je had verwacht? Je kunt mij een [MAIL](mailto:info@srt3xc.nl “MAIL”) sturen voor een telefonische sessie hoe wij jouw social media wel handen en voeten kunnen geven. De eerste sessie is gratis. Ik geef er deze maand weer 3 weg. Laat je wat van je horen?_

Back To Top